La G35 leve!
Kan man stoppe en meierigigant fra å flytte produksjonen av G35 fra Gudbrandsdalsostens vugge til et annet sted i landet, og det ved hjelp av en enkelt helsides annonse, en Facebook-aksjon, en rullende brunostbil og en god PR-strategi?
Svaret er ja!
Da TINE la frem planer om å legge ned produksjonen av G35 i ysteriet i Lom og Skjåk, ble vi invitert med inn i et lokalt prosjekt som resulterte i en aksjon på vegne av ildsjeler. Resultatet ble 51 000 engasjerte protester på Facebook, like mange fysiske underskrifter og bred dekning i flere nyhetskanaler.
Strategien ble lagt og det var enighet om at dette ikke var en kamp mot TINE, men en kamp for Gudbrandsdalsosten, noe som også var avgjørende for hvordan budskap og kampanje ble utformet. La G35 leve ble en av de aller første store folkeaksjonene på SoMe og viste at forbrukermakten kan klare å endre beslutninger selv hos store aktører som TINE.
Det aksjonen også viste var hvor viktig Gudbrandsdalsosten er for det norske folk, den er en nasjonal stolthet og tradisjonsbærer som folket var villige til å kjempe for. Det store engasjementet i folket fikk TINE til å snu, ysteriet ble rustet opp, og produserer nå mer ost enn noen gang.
La G-35 leve aksjonen har senere blitt omtalt i boken ”Stolte øyeblikk i landbruket” og Riksantikvaren har fredet seteren til Anne Hov, Gudbrandsdalsostens mor.