UiT Norges arktiske universitet

Mann med bok i hånd hvor vi svakt skimter en åpen bok lagt oppå bilde av mannen

Kunnskap er makt

Vi har hatt ansvar for oppgradering og videreføring av logo og grafisk profil samt merkevarebygging og rekruttering for UiT Norges arktiske universitet i 2012 og 2017 til 2021. Søkertallene slo rekorder gjennom alle år.

Da universitetet etter fire fusjoner og et navneskifte fra Universitetet i Tromsø til UiT Norges arktiske universitet, var den nasjonale kjennskapen til universitetet redusert, og vi fikk i oppdrag å lage en omdømmekampanje. Det var ønskelig med noen sterke uttrykk som formidlet universitetets konkurransefortrinn og sjel på en kraftfull og troverdig måte. Målet var å øke kjennskapen og dermed berede grunnen for senere rekrutteringstiltak. Målgruppen for kampanjen var primært fremtidige studenter og sekundært foreldrene, næringsliv og politikere.

Kreativt konsept basert på det ungdom er opptatt av
UiT Norges arktiske universitet representerer både mange spennende utdanningsretninger og forskning i verdensklasse. Hvordan bygge en bro mellom dette og de temaene ungdom er opptatt av? Og på en måte som får en målgruppe som fort scroller videre om innholdet ikke er interessant, til å bruke noen sekunder på budskapet vårt? Med bakgrunn i undersøkelsen ”The truth about youth 2011” (McCann worldgroup) så vi tre temaer som pekte seg ut som viktige for ungdom:

Rettferdighet – Seg selv – Sannhet

Med utgangspunkt i disse utviklet vi konseptet ”Get educated. Make a change”. I filmene FEAR, FAKE og FAIR satte vi fingeren på noen av verdens utfordringer der forskning og utdanning er løsningen. Vi valgte å dramatisere filmene med hovedsakelig bruk av ekte klipp for å vise verdens sanne ansikt. Filmene ble kjørt i sosiale medier, primært mot ungdom, men også noe mot foreldregruppen. I tillegg utviklet vi print-annonser for Dagens Næringsliv og Finansavisen, og videoannonser på Facebook, som tok for seg noen eksempler på den banebrytende forskningen UiT Norges arktiske universitet jobber med. Utvalgt målgruppe her var foreldrene, næringsliv og politikere.

“UiTs kampanjeresultater på YouTube er noe av det beste vi har sett innenfor vertikalen utdanning” 

Asbjørn Moe
Head of Social hos mediebyrået Empefire


Den siste kampanjenrunden leverte en viewrate på 44,29% på YouTube, som var langt over benchmark på 27%.

Kampanjen er også trukket frem som et suksesscase av UnRuly der filmene også ble kjørt. Filmene hadde i første kampanjerunde en CTR på 1,7%, som er over dobbelt så mye som UnRulys benchmark, og 80,9% har sett mer enn femti prosent av filmen, mot benchmark på 54,7%. Den siste kampanjerunden ga en fullføringsgrad på 60% samt 78% viewability som knuste bransjestandarden på 64%.

Også de digitale videoannonsene som ble kjørt mot målgruppe foreldre, næringsliv og politikere oppnådde flotte resultater: En visningsrate på Facebook på 37,52% – vesentlig høyere enn benchmark.

Best av alt: Søkertallene til UiT Norges arktiske universitet økte med hele 14,34% (gjennomsnittlig økning for alle utdanningsinstitusjoner i Norge er 4,73%).

Produksjon:
Av Babuskja, ved Håkon Sørensen og Thomas Anker.