![Annonse hvor man ser en som trykker på en av ringeklokkene til et bofelleskap. Ved siden av har man en snakkeboble med teksten "Sjekker statusen til Nina" med beskrivende tekst og logoen nederst.](https://www.sisteskrik.no/dev_sisteskrik/wp-content/uploads/2023/07/ann_banner-full-54-1300x893.jpg)
#ivirkelighetenogså
Røde Kors ble grunnlagt 8. mai og hvert år gjennomføres det kampanjer på denne dagen, ofte med internasjonalt fokus. I 2014 ønsket de å sette søkelyset på det omfattende omsorgsarbeidet som Røde Kors gjør i Norge.
Røde Kors ønsket å motivere til medmenneskelighet og bidra til å gjøre Norge til et varmere og mer inkluderende samfunn. Målet var også å skape engasjement og stolthet blant de mange frivillige som står for arbeidet, sammen med distriktsforeninger og lokalforeninger.
Vi grep fatt i det faktum at det er mange som er ensomme, til tross for at vi lever i historiens mest sosiale tid. Målet vårt var å vekke folk og få dem til å møtes under fire øyne, ikke bare via nettet. Kampanjekonsept: «I virkeligheten også».
Kampanjen ble gjennomført med stands over hele landet, plakater, annonser, bannere, radiospott og kommunikasjon i egne kanaler. På standene delte de frivillige ut kaffe og sjokolade med oppfordring til å «ta en kaffe med en venn– i virkeligheten også». Målet var å få med 150 lokalforeninger – tallet ble 180!
![Annonse hvor man ser en som trykker på en av ringeklokkene til et bofelleskap. Over står teksten "Sjekker statusoppdateringen til Nina" i en snakkeboble. Under har man beskrivende tekst med Røde Kors logoen nederst.](https://www.sisteskrik.no/dev_sisteskrik/wp-content/uploads/2023/06/ann_fingre-full-54.jpg)