
Østfold fylkeskommune – Læreplassjegerne
Østfold fylkeskommune har ansvar for å tilby lærlinger læreplass. For å styrke arbeidet utviklet vi for flere år siden konseptet «Læreplassjegerne» med konkrete personer som opererer synlig og til stede mot primærmålgruppen som er lærebedrifter og potensielle lærebedrifter. I tillegg opererer de mot sekundærmålgruppene som er fremtidige lærlinger, foresatte, skoler/lærere, opplæringskontorer samt presse og omverden for øvrig. Formålet er å skaffe læreplass til flest mulig av de over 4.000 ungdommene som har valgt yrkesfag – og har krav på en læreplass for å få fullført utdanningen sin.
Vi utviklet et overordnet kommunikasjonskonsept med et lekent visuelt og verbalt uttrykk med illustrasjoner av læreplassjegerne, og med direkte oppfordring til å ta kontakt. Læreplassjegerne sto frem med navn og direkte telefonnummer for å gjøre dem mer tilgjengelige. Deltagelse og tilstedeværelse i næringsfora, messer, utstillinger og konferanser bidrar til å holde temaet «varmt» og viktig.
Da Østfold ble en del av Viken fylkeskommune ble konseptet «Læreplassjegerne» videreført i regi av Viken fylkeskommune. Gjennom pandemien utviklet vi flere digitale møteplasser og arrangementer for å sikre at dialog og informasjonstrykket ble opprettholdt. Ved oppløsning av Viken fylkeskommune ble Læreplassjegerne tilbakeført til Østfold fylkeskommune og samarbeidet med oss ble videreført.

Nettside
Vi har utviklet en egen nettside for Læreplassjegerne som sikrer lett tilgang til nødvendig informasjon, veiledning i søknadsprosessen om å bli lærebedrift samt formidling av «gode historier» og annet motiverende innhold.


Samarbeid med eliteserieklubbene
Næringsdrivende er en helt sentral målgruppe for Østfold fylkeskommune. Undersøkelser viser at ungdom som ikke får læreplass og må fullføre læretiden sin i skole, stiller dårligere på jobbmarkedet enn de som har hatt læreplass og har vært en del av yrkeslivet. Det er derfor avgjørende for fylkeskommunen å ha nok godkjente lærebedrifter til elevene som skal utplasseres.
Et sentralt tiltak i arbeidet er derfor et samarbeid med eliteserieklubbene i Østfold og deres sponsorer. Dette fordi læreplassjegerne på denne måten får en unik kanal for direkte dialog med sponsorbedriftene og kan dele budskap i deres kanaler. Samarbeidet har også gitt oss gratis tilgang på arenareklame der vi henvender oss direkte til bedrifter og beslutningstagere. I tillegg deltar læreplassjegerne på faglige og sosiale samlinger, og gis en unik mulighet for direkte påvirkning og dialog med generelle presentasjoner, referansecases og individuelle samtaler og møter.

Bussreklame og kampanjer i sosiale medier
Med Østfold fylkeskommune som eier har Læreplassjegerne også fått tilgang på reklameplass på skjermer og baksider på busser. Her har vi valgt korte og fengende budskap tilpasset henholdsvis bedrifter og ungdom for å skape oppmerksomhet om bord og ute i trafikken. De samme budskapene benyttes på skjermer i andre offentlige bygg og i sosiale medier.
Varsling til lærebedrifter uten lærling
En viktig utfordring for fylkeskommunen er tidligere godkjente lærebedrifter som ikke lenger har lærling. Bedrifter som har vært to år uten lærling mister retten til å kalle seg lærebedrift. Uten lærling mister man også muligheten til å konkurrere om offentlige anbud som har det å ha lærlinger som krav. Her tok vi initiativet til å sende ut et varslingsbrev til de som nærmet seg to år uten lærling for å informere om at bedriftene mister godkjenningen, om de ikke snur seg rundt og tar inn en lærling umiddelbart. Brevet ga god mulighet for oppfølging fra læreplassjegerne, og er en motivasjon for lærebedriftene for å vurdere å ta inn en ny lærling.



Østfolds største jobbintervju
Da vi for en del år siden jobbet med Utdanningsdirektoratet om rekruttering av lærebedrifter, tok vi initiativet til et pilotprosjekt der Østfold fylkeskommune ble valgt til å teste ut arrangementet som fikk navnet Østfolds største jobbintervju. Her speed-datet potensielle lærlinger ulike bedrifter, noe som viste seg å være svært vellykket. Arrangementet har vært etterlyst i mange år, og det ble endelig gjentatt i år. Næringslivet og elever i Østfold møttes til speed-dating på Inspiria Science Center 9. april. Her fikk 86 påmeldte lærebedrifter vist seg frem for nesten 1.000 potensielle lærlinger, og det ble gjennomført ca 3.000 jobbintervjuer.
Kommunikasjonstiltak med stor måloppnåelse
Læreplassjegerne har opplevd at kommunikasjonstiltakene som gjennomføres bidrar til stor måloppnåelse ved at de har klart å skaffe læreplass til de aller fleste i tide før læretiden begynner. Systematisk jobbing bidrar også til at stadig flere lærlinger får læreplass tidligere enn før. Dette muliggjør ekstra innsats for å få de «siste» lærlingene ut i lære.
