Oslo Krisesenter

Laptop og ipad skjerm som viser Rød Knapp sin offisielle Facebook side og en annonse hvor det står "Støtt oss i kampen mot vold i nære relasjoner"

Rød knapp

Vold i nære relasjoner er et stort samfunnsproblem. Siden årtusenskiftet har 186 kvinner og 26 menn blitt drept av partneren sin. Alt for mange lever i voldelige forhold som kan føre til at de blir en del av statistikken. 8 av 10 ofre har vært utsatt for partnervold før drapet, og rundt 80 prosent var i kontakt med politi, helsevesen eller andre offentlige etater før sin død.

Vi i Siste Skrik Kommunikasjon tok initiativet til en kampanje om dette viktige temaet, og utviklet konsept, annonser og informasjonsmateriell kostnadsfritt for Rød Knapp-alliansen for å kunne være synlige 8. mars. Vi brukte våre mediekontakter og oppfordret alle til å være med på en dugnad rundt vold i nære relasjoner. Resultatet var gratis plass på utendørsreklame, samt annonser i trykte og sosiale medier.

Rød Knapp hadde ingen nettside fra før av og trengte en plattform for å nå ut til flere. Vi bidro derfor med utvikling av trådskisser, innholdsproduksjon, design, koding og søkemotoroptimalisering av rødknapp.no. Nettsiden har siden kampanjen startet vært flittig besøkt.

Annonse på en tbanestasjon hvor det står "Mehl og Kjerkol, her er 186 grunner til å gjøre mer mot vold i nære relasjoner"
To bannere og en gatebukk med teksten "Stopp vold mot kvinner", "bær rød knapp!".
Avisannonse med overskriften "Mehl og Kjerkol, her er 186 grunner til å gjøre mer mot vold i nære relasjoner"