Medietilsynet og Lotteritilsynet

Nettstedet husfred.no

Dataspill og pengespill er en kilde til bekymring i mange familier og på mange skoler. Nesten alle barn spiller, men voksne har liten kunnskap om barnas spillverden og mange synes det er vanskelig å snakke med barna om spill og spilleregler.

Lotteritilsynet og Medietilsynet ville gå sammen om en kampanje for å sette dataspill og pengespill på dagsorden både på skoler og hjemme, og vi vant oppdraget med å utarbeide en kampanje.

Vi har god erfaring med at film er veldig godt egnet som kommunikasjonsverktøy når vi skal sette en litt vanskelig problemstilling på dagsorden. Vi ønsket å spille på følelser og bidra til refleksjon og diskusjon om barns spillvaner – på foreldremøter, ved kjøkkenbordet og i sosiale medier. Filmen peker til nettstedet husfred.no, med informasjon om spill og verktøy for å få voksne og barn til å bli enige om spilleregler gjennom Husfredavtalen – en avtale som voksne og barn forhandler seg frem til og signerer for å oppnå nettopp husfred.

Vi hadde også gleden av å utvikle navn, logo og nettside for kampanjen.

En gruppe med to voksne og to ungdommer som sitter rundt et bord og prater engasjert.
Bakhodet til en kvinne som har et filmapparat foran seg.

Skoleprosjektet ble offisielt lansert av Kulturminister Thorhild Widvey på Engebråten skole i oktober 2015. I løpet av høsten har filmen hatt over 50.000 visninger på Facebook og 300 delinger.

Innslaget fra lanseringen på Kveldsnytt 22. sept. 2015

Tabletskjerm som viser forsiden på nettsiden. Det er bildet av en gutt som ser konsentrert ned på et nettbrett.
Desktopskjerm som viser forsiden til nettstedet husfred.no