Kompetanse Norge

Et utklipp av nettsiden til kampanjen "Er du så god som du tror?". Nettsiden viser en spalte med tekst med illustrasjoner av en hjerne som gjør fysiske aktiviteter i midten.

Er du så god som du tror?

Undersøkelser viser at nesten en halv million voksne i Norge trenger å friske opp eller forbedre regneferdighetene sine. Kompetanse Norge, som er et direktorat underlagt Kunnskapsdepartementet, jobber for at voksne både i og utenfor arbeidslivet skal få den kompetansen de trenger.

For at folk enkelt skal kunne teste sine kunnskaper har direktoratet utviklet en rekke selvtester, blant annet i regneferdigheter. Vi fikk i oppdrag å lage en kampanje for å gjøre folk oppmerksomme på at en enkel regnetest kan gi deg en pekepinn på om det kanskje er på tide med en liten oppfrisking, et kurs eller videreutdanning, som du kan ha glede av både jobbmessig og privat.

Vi tok utgangspunkt i enkle hverdagssituasjoner som de fleste kan kjenne seg igjen i, og utviklet en Facebook-kampanje som ledet til en kampanjeside. Etter tre ukers kampanjeperiode mot målgruppen alle i Norge 30-65 år og et moderat budsjett, leverte kampanjen 5 336 400 visninger og nådde ut til over 1 million unike personer i målgruppen, med 12 195 klikk på landingssiden og rikelig med klikk, delinger, likes og kommentarer. Over 2 300 personer gjennomførte den omfattende testen.

Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av en jakke med pris på. Tittelen nederst sier "Test regneferdighetene?"
Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av en melkekartong. Tittelen nederst sier "Test regneferdighetene!"
Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av lottokuler. Tittelen nederst sier "Kan du hoderegning?"
Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av en bakebolle. Tittelen nederst sier "Kan du beregne mengde?"
Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av en gammeldags tv. Tittelen nederst sier "Hva lønner seg?"
Annonse med innleggstekst og en illustrasjon av et dagskort og årskort. Tittelen nederst sier "Hva lønner seg?"