Høgskulen på Vestlandet

Vi har jobbet mye med kunnskap i byrået og med Høgskulen på Vestlandet er vi så heldige å få jobbe med rekruttering både til samordnet opptak og til videreutdanning. To spennende utfordringer! Hver av disse har sine egne målgrupper, og vi har vært opptatt av å skape en rød tråd gjennom all kommunikasjon for å ha en tydelig avsenderidentitet. I løpet av det første året har vi testet ut mye både når det gjelder medievalg og kreative uttak. Vi har også testet nye målgrupper, justert visuelt og verbalt uttrykk, og har testet video opp mot tradisjonelle bildekaruseller. Nå opplever vi resultatene – som betyr at vi er på rett vei!

Samordnet opptak

Utdanningen som gir deg jobb
Høgskulen på Vestlandet (HVL) har med sine fem studiesteder et unikt tilbud både til unge som vil bo på campus i naturskjønne omgivelser på Vestlandet – og til unge som bor på Vestlandet og vil slippe å flytte hjemmefra for å ta utdanning. Utdanningen er dessuten praksisnær og erfaring viser at 95 prosent av elevene er i jobb innen tre måneder etter endt utdanning.

Strategi og innhold i ulike kanaler Med utgangspunkt i det praksisnære utdanningstilbudet og studiestedenes flotte lokasjoner utviklet vi kommunikasjonsstrategi og kreativt innhold i ulike kanaler – både mot målgruppen unge, men også mot foreldregenerasjonen som spiller en viktig rolle i valg av utdanning. I noen kampanjer la vi vekt på alle mulighetene for sport og naturopplevelser som Vestlandet har å by på. I andre kampanjer la vi vekt på hva den enkelte utdanningen tilfører deg som menneske både personlig og fremtidig jobbmessig.

Landets største økning i førstevalgssøkere!
HVL opplevde størst økning i førstevalgssøkere over hele landet. Sykepleie hadde en økning i søkertall på over 50 prosent! Og det er også flere enn før som vil bli lærer, ingeniør og økonom!

Videreutdanning

Videreutdanning som løfter deg dit du vil
Høgskulen på Vestlandet (HVL) har 150 videreutdanninger på bachelor- og masternivå som kan kombineres med jobb. Utfordringen er å skille seg ut i jungelen av utdanningstilbydere, og skape en sterk og tydelig stemme.

Innsikt og kommunikasjonsstrategi
Med utgangspunkt i at de fleste har et iboende ønske om å bli en bedre utgave av seg selv utviklet vi kommunikasjonsstrategien «Videreutdanning som løfter deg dit du vil» Videreutdanning er nøkkelen til nettopp det å bli faglig bedre, få bedre lønn, klatre på karrierestigen og å få drømmejobben. Samtidig er det nøkkelen til endring om man ønsker det – eller må det. I et skiftende arbeidsmarked må man være villig til å utdanne seg til – og jobbe med noe nytt dersom arbeidsforholdet endres, eller samfunnet får nye behov for arbeidskraft i kjølvannet av det grønne skiftet og andre endringer.  HVLs store videreutdanningstilbud er nøkkelen til både å følge egne drømmer, å skape en positiv endring i livet – og å bli en etterspurt arbeidskraft med kompetanse som samfunnet og næringslivet trenger.  På bakgrunn av dette utviklet vi konseptet «Bli den du vil være» som er en rød tråd i all kommunikasjon. 

Hvordan skille seg ut?
Vi tok kommunikasjonskonseptet ut i ulike kanaler og la vekt på et visuelt og verbalt uttrykk som skilte seg fra mengden. 

I løpet av fire dager var studiet fullt. 20 plasser ble fyllt opp og annonsen ble tatt «av».