Hjernerådet

Nobelprisvinner Edvard Moser

Med hjerte for hjernen

1 av 3 nordmenn rammes av sykdom i hjernen. Allikevel taper sykdomsgruppen stadig mot akutte sykdommer og nedprioriteres politisk. Hvordan skape engasjement rundt hjernen – og på sikt bidra til at politikerne prioriterer sykdomsfeltet? Med en god kommunikasjonsstrategi, PR-arbeid og en nobelprisvinner med på laget fikk vi det til!

Vi skapte en aksjonspreget kampanje med mål om ny hjerneplan i Norge. 2015 var det internasjonale hjerneåret og Hjernerådet ønsket å bli synligere og få en tydeligere stemme, på vegne av sine 32 medlemsorganisasjoner.

For å nå ut med budskapene visste vi at vi måtte snakke til hjertet – om hjernen. Kampanjen bygger på en strategi om å fortelle historier fra virkeligheten både i tradisjonelle og sosiale medier. Ved siden av å produsere godt innhold i egne kanaler jobbet vi med PR for å skaffe synlighet i fortjente medier. Gjennom kampanjeperioden fikk saken dekning i Dagbladet, Dagens medisin og på TV 2.

Kampanjesiden på Facebook Med hjerte for hjernen-aksjonen ble fylt opp med enkeltpersoners historier, hjernefakta og illustrasjonsfilmer. Med på laget fikk vi med oss relevante ambassadører for kampanjen som programleder Hedda Kise, komiker Lisa Tønne og nobelprisvinner i medisin Edvard Moser. Med kun organisk spredning nådde vi ut til over 1 million mennesker og fikk tusenvis av delinger, samt 7000 følgere. Mot slutten av kampanjeperioden fikk saken positive signaler fra politisk hold og Hjernerådet ble tildelt 1 million kroner i statsbudsjettet!

Desktop som viser facebook siden til "Med hjerte for hjernen" aksjonen
Avisartikkel med overskrift "Kan ramme alle" med to hjernehalvdeler på hver sin side av teksten.
Avisartikkel med overskrift "Mat for hjernen" med Arne Brimi i front.

Dagens Medisin – Ber om strategi for hjernehelse

Innslag God morgen Norge på TV2 – Ny MS-medisin reddet Julie

Nettsak på TV2.no

Nobelprisvinnerne May-Brit og Edvard Moser tror på en revolusjon i psykiatrien


Fulle hus på tre arrangementer!
Som en del av kampanjen gjennomførte vi tre arrangementer: Musikk & hjernen, Smak & hjernen og avslutningsarrangementet av Hjerneåret 2015.

Annonse for arrangementet kalt "Musikk og hjernen" med en hjerne utformet av musikknoter.
Annonse for et arrangement kalt "Smak og hjernen" med Arne Brimi i front.