Spesialisert fosterhjem
Det er mange barn i Norge som trenger fosterhjem. Noen av dem har spesielle utfordringer som gjør at de trenger mer oppfølging enn et vanlig fosterhjem kan gi. Da er spesialisert fosterhjem for mange et alternativ til å bo på institusjon. Som spesialisert fosterhjem blir en av fosterforeldrene frikjøpt fra jobb for å gi barnet/ungdommen en familiesituasjon og den oppfølgingen han/hun trenger på fulltid. Frelsesarmeen er en av dem som tilbyr spesialiserte fosterhjem – og de har behov for stadig flere.
Tøffere kommunikasjonsstrategi
Frelsesarmeen hadde i sine rekrutteringskampanjer spilt på dette med ha kjærlighet og tid nok til å bli fosterforeldre. Men som spesialisert fosterhjem må du kunne tilby mer enn bare kjærlighet og plass til et barn til. Du må kunne forstå barn som har det vanskelig og tåle å stå i små og store kriser, og dette synes vi var viktig å formidle for å treffe mennesker med de rette egenskapene. Vi foreslo derfor for Frelsesarmeen å teste ut nye og tøffere budskap som i større grad viser virkeligheten, og som kan trigge målgruppen til å ville gjøre en forskjell. Budskap som kan appellere også til de som har vært fosterforeldre tidligere eller som jobber innen helse og omsorg – en god bakgrunn for å ta imot barn med stor bagasje. Dette for å kunne øke treffsikkerheten for å få kvalifiserte søkere til jobben som spesialisert fosterhjem.
Den nye kampanjen ga umiddelbar respons
Resultater etter første helg i mai 2024:
65 konkrete henvendelser fra potensielle fosterhjem mot målsetting om 57 henvendelser for hele 2024.
Status etter kampanjevarighet 21 dager:
CTR: 18,51% (mot normalt 5,06%)
CPC: 0,19 kr (mot normalt 0,96 kr)
Klikk: 69.517 (mot normalt 25.129)
Engasjement: 1.605 stk (mot normalt 313 stk)
«Jeg har aldri sett maken til så god respons på en kampanje før. Her var budskapet spot-on mot målgruppen og trigget en klikkfrekvens på 20-25% mot en vanlig klikkfrekvens på 7-8%. Her går kreativitet og teknisk oppsett av kontoen hånd i hånd og skaper utrolige resultater»
Tor Børre Gaasland
Social Media Manager
Viva Media




