Bypakke Nedre Glomma

Et oppslag i designmanualen som viser forskjellige illustrasjoner, farger og fonter som identiteten bygger seg på.

Mange bekker små…

Med stadig flere innbyggere ville Østfold-kommunene Fredrikstad, Hvaler og Sarpsborg gjennom målrettet satsing på miljøvennlig transport sørge for å være en bærekraftig region i årene fremover. Prosjektet fikk navnet Bypakke Nedre Glomma.

Grafisk profil som formidler lokal tilknytning
Vi utviklet logo og visuell identitet som et ledd i å bygge en sterk og tydelig posisjon. Veier og ferdselsårer er viktige begreper i oppgavebeskrivelsen, og vi valgte derfor å bruke dette som inspirasjon for å formidle den lokale tilknytningen.

Positivt slagord og kommunikasjonskonsept
Målet var å bidra til redusert bilkjøring og i erkjennelsen av at det var urealistisk å få folk til å parkere bilen helt, utviklet vi slagordet og kommunikasjonskonseptet «Mange bekker små…» Dette har en positiv vinkling og formidler hvordan folk kan bidra ved for eksempel å la bilen stå én dag i uken, noe som bør være mulig for de fleste med litt planlegging. Alle bidrag teller, små som store. Kommunikasjonskonseptet ble brukt til å utforme forskjellige kommunikasjonsløsninger og en egen nettside.

Belønning
Det ble også benyttet belønninger for de som deltok i prosjektet, og undersøkelser dokumenterte at det var større vilje til å delta og bidra så lenge vi kommuniserte positivt og også takket innbyggerne for deres bidrag.

Vellykket prosjekt som ble videreført
Konseptet ble videreført i mange ulike kampanjer gjennom mange år, i de fleste kanaler mot ulike målgrupper.

Logoen til Bypakke Nedre Glomma
Oppslag av designmanualen som viser logoen i ulike farger.
Forskjellige elementer fra den visuelle profilen oppstilt sammen. Man ser logoen, visittkort, konvolutter, brevark, plakater, minnepenner, penner og forsiden på designmanualen.
Ulike illustrasjoner som hører til den visuelle profilen

Hvilken dag kan du la bilen stå?
Hovedsatsningene for Bypakke Nedre Glomma er tiltak for gående og syklende, kollektivtiltak og utbedring av riksveier og bruforbindelser. Kommunikasjon er utarbeidet med blant annet radiospotter, bussdekor, plakater og elementer til lokale arrangement. Kampanjen har ett felles budskap: alle kan gjøre aktive valg slik at personbiltrafikken reduseres. Hvilken dag kan du la bilen stå?

Plakat med tittel "Gjør én storhandel i uka og spar mange bilturer"
Plakat med tittel "Kø? Tenk om hver passasjer skulle kjørt sin egen bil"
En hånd som viser frem en liten plakat med tittel "Hvilken dag velger du?". Flere sykkelstativ står i bakgrunnen.
Regnværsbilde av fire jenter som går bortover gaten i Bypakke Nedre Glomma tskjorter.
Plakat med tittel "Takk for at du tar bussen. Ditt miljøbidrag teller"
Plakat med tittel "Takk for at du ikke kjører bil i dag. Ditt miljøbidrag teller"

Vi utviklet nettsiden for Bypakke Nedre Glomma med tanke på å informere og inspirere.

Her finner du en oversikt over alle prosjektene som gjennomføres, og kan følge fremdriften og finne ut mer om de som står bak. Gode tips og råd til hvordan du kan bidra til en mer miljøvennlig region finner du også her.

Et utklipp av nettsiden til Bypakke Nedre Glomma vist på en desktop skjerm
Et utsnitt av en underside på Bypakke Nedre Glomma sin nettside